Felszámolásból stabil működés




Megbízói észlelés:

A tulajdonos úgy látta, hogy túl sok haszontalan kötelezettséget vállalt az előző menedzsment, túlköltekeztek, rendet kell csinálni a szerződésállományban.


„Amikor megbíztalak Titeket, abban reménykedtem, hogy hátha három hónapig el tudjátok kerülni a bedőlést, addigra meg majd csak tudok pénzt szerezni az adósságok kifizetésére vagy ha nem tudok, akkor ki lehet találni, hogyan segítsük a kollégák munkahelyváltását.”
(utólag elárult tulajdonosi vallomás)

Valódi kihívás:

Amerre néztél, adósság. Sokszoros felszámolási helyzet, hetente több eljárás indult. Adva volt egy szerteágazó cégcsoport, amelynek tagjai a legkülönbözőbben működtek, némelyik nyereséges, némelyik veszteséges és egyedi eszköztáruk (folyamati, módszertani, informatikai) volt mindehhez. Az 5000 fős munkavállalói gárda rendkívül elégedetlen volt, magas önkéntes fluktuációval, izzadtak a vezetők, hogyan tudják rávenni a dolgozókat a munkavégzésre. Ezt tetézte egy 26 mrd Ft-os elakadt infrastrukturális projektportfólió.

Válaszaink, megoldásaink:

Elsőként tüzet oltottunk, mert ez kellett a túlélés biztosításához. Ennek keretében megegyeztünk a felszámolást indító partnerekkel, megállítottuk a felesleges pénzkiáramlást a működési keretek és a kötelezettségvállalás szigorításával, átláthatóvá tettük a pénzáramlásokat (be és ki), biztosítottuk az alapműködéshez szükséges forrást. Átstrukturáltuk a projektportfóliót, a vitás-, peres ügyeket konszolidáltuk és előteremtettük a hiányzó forrást a megvalósításukhoz.

Ezt követték a stabilizációs intézkedések, élén a stratégiaalkotással, majd a cégcsoport racionalizálása (összevonások, tevékenységek optimalizálása a tagok között), controlling rendszer átalakítása, szervezetfejlesztés (létszámleépítés, átalakítások, motivációs rendszer kialakítása), folyamatok rendbetétele (pl. teljes beszerzési folyamat stb.).

Konklúzió, eredmények:

A megbízói észlelés valójában csak a problémahegy csúcsát érintette. A gondok sokkal mélyebben, a működésben gyökereztek és nem is újonnan keletkeztek, hanem régről származtak. Az egyes cégek önálló működése – méretükhöz, tevékenységükhöz képest – nem volt hatékonynak nevezhető, a cégcsoporté pedig végképp könnyűnek találtatott. A tünetként felszínre bukó felszámolási eljárások egy masszív működési válságot takargattak. A válságmenedzsment eredményeképpen feljavult és stabilizálódott az egyes, megmaradó cégek, valamint a teljes cégcsoport működése, erősödött a vevőorientáltság és a munkatársi lojalitás.

Az évi 25-30 mrd Ft-os árbevételű cégcsoport stabilan működött a továbbiakban. 3 év alatt gyakorlatilag sikerült lenullázni az 5 mrd Ft-os adósságállományt. Megvalósult 26 mrd Ft-nyi projektportfólió.