Vajon miért lehet mostanában annyi vállalati felmérést látni a digitalizáció szükségességéről? Álláspontunk szerint mindazok foglalkoztak már ezzel a kérdéssel mélyrehatóbban, akik erős versenyhelyzetben vannak. Másként fogalmazva vevőik kikényszerítették, mert volt olyan alternatív választásuk, aki már lépett ebbe az irányba. Gondoljuk csak meg, a Commodore 64 személyi számítógép már a 80-as években meghozta a digitalizáció emészthető, felhasználóbarát eszközét. Bár COCOM listás volt, de Magyarországon is sokaknak volt és használták is, igaz főképp a játékokat.  Azóta több mint 30 év telt el! Közben pedig már alig kell 1-2 évet várni és megjelennek a kvantumszámítógépek, amelyek az iparban újabb óriási áttörést fognak hozni gyorsaságuknak köszönhetően. De már most itt van a mesterséges intelligencia és big data technológiák számos felhasználási területe, amelyek kinyitják mind a tudományos kutatások, mind az ipar számára Pandora szelencéjét.

Ahol megjelentek online szolgáltatások, mint például a gépjármű felelősségbiztosítás piaca, ott a biztosítók kénytelenek voltak a digitalizációval komolyan és gyorsütemben foglalkozni, aminek számos vevőbarát szolgáltatás lett az eredménye. Ahol azonban kisebb számosságú cég verseng, történelmi okokból nagyon profitábilis a tevékenység, ott komoly lemaradásokat tapasztalhatunk. Hogyan lehetséges mégis, hogy ennyire kinyílt az olló és egyre tágul a gap a digitálisan tudatos és kevésbé tudatos cégek között?

  • A technológiai fejlődés jóval nagyobb ütemű, mint amennyire az emberiség fejlődni képes illetve akar. Az előző évszázadokban több generációnként történt egy-egy komolyabb technológiai váltás, manapság már egy generáción belül is többször kell újratanulnunk a munkavégzéshez és általános életvitelhez szükséges technológiát. A közoktatás és az emberi szocializáció képtelen ezzel lépést tartani, így exponenciálisan nő a rés az elérhető és a napi szinten használt technológia között. Aki nyitott az innovációra nagyon tud haladni, aki kevésbé, az lecsúszik a lehetőségekről.
  • A vevőkért való közvetlen versengés kikényszeríti a technológiai fejlődést. Aki jobb akar lenni a versenytársainál, jobban is kell kiszolgálja a vevőit, ez pedig digitalizáció és új technológiák bevezetése nélkül nehezen elképzelhető. Pörgős és/vagy konkurensekkel teli piacon, ill. ahol közvetlenül a végfelhasználóval van kapcsolat, elkerülhetetlen az innováció, a hatékonyság és termelékenység növelése, aminek nagyon gyakori eszköze a digitalizáció.
  • Sokat számít az is, hogy milyen a szabályozói környezet. Ha még mindig fiókszámra kell gyártani az egy-egy ügylethez tartozó nyomtatott dokumentumokat, az teljesen más motiváció, mint ha például előírás az elektronikus ügyintézés.
  • A cégvezetők életkora, felfogása döntő hatással van arra nézve, hogyan épül fel egy cég működése, folyamatai. Aki hajlandó kitörni a komfortzónájából, az innovatívabb megoldásokra is fogékonyabb lesz. A fiatalabb generáció pedig már belenőtt a digitális megoldásokba, tehát számukra vezetőként evidens lesz ezen technológiák használata.
  • A demográfiai trendek meghatározóak. Ahol fogy a képzett munkavállalói létszám, ott fokozott igény teremtődik a digitális megoldások gyors terjedésére.

Valójában tehát a kérdés kevésbé az, hogy mit nyerünk a digitalizációval, hanem az, hogy mit veszítünk, ha elodázzuk. Pestiesen szólva, aki kimarad, az lemarad. Üljön fel a technológia fejlődés vonatára!

Ha részletesebben érdekli a téma, illetve konkrét esetben igénybe venné segítségünket, kérem, vegye fel velünk a kapcsolatot az info@adequatus.hu email címen.