A 90-es évek végén a multinacionális vállalatok magyarországi leányai rengeteg munkát adtak a nagy tranzakciós rendszereket gyártó és gyakran be is vezető cégeknek. Sikkes volt az adatokat integrált alkalmazásokba betárolni és ott műveleteket végeztetni velük. Általános volt a vélekedés, hogy nagyban könnyíti a munkát, ha az információk nem papíralapon mennek, hanem elektronizáltan, pláne úgy, hogy az alkalmazások különböző feladatokat ellátó moduljai (könyvelés, controlling, termelés, beszerzés, beruházások, készletezés stb.) érzékelik és átveszik, ha egy másik modulba már bevittünk adatokat. Szinte minden üzleti évre jutott ezen rendszerek további moduljainak bevezetéséből. Bátran mondhatjuk, hogy ez volt a tranzakciós rendszerek bevezetőinek hazai aranykora.

Természetesen, mint minden újdonságot, ezeket a rendszereket is meg kellett tanulni és szokni. Ez azzal járt, hogy még sokáig nem fogyott kevesebb papír, mint a bevezetések előtt, mert sokszor pont az alkalmazásokból kinyomtatott dokumentumok vették át a korábbiak helyét. Ez nem baj, idő kellett az alkalmazkodáshoz, a működésmód, a szemlélet megváltozásához, de mára már sokat fejlődtünk ebben. Volt azonban ezen informatikai projektek esetében egy olyan hibás megközelítés, amit a mai napig sem sikerült kellőképpen megváltoztatni. Ez a hibás megközelítés egy-egy informatikai alkalmazás felhasználhatóságára vonatkozik.  Az integrált tranzakciós rendszerek alapjainak és későbbi moduljainak bevezetésétől a legtöbb cég vezetése azt várta, hogy a papírmentesség és általában vett korszerűség elérése mellett az üzleti problémákra is gyógyír lesz.

B_BI_uj_alkalmazasDe megoldja-e egy új IT alkalmazás az üzleti problémákat? A válasz az, hogy legtöbbször nem. Nyugodjanak meg, nem arra buzdítjuk Önöket, hogy a rousseau-i közhely után szabadon, térjenek vissza a papírdokumentumok gyártásához, áramoltatásához. Pusztán arra szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy az informatikai alkalmazásokba az algoritmizált működésünk kerül bele, amely működés bármilyen lehet, a nagyon rossztól a kiválóig terjedő skálán. Egy rossz, a stakeholderi elvárásoktól eltérő működésmód attól, hogy leképezzük bitalapúvá, nem fog megváltozni és az elvárásokat tükrözni. Egy cég működési anomáliáit a folyamatok és szervezet oldaláról érdemes megvizsgálni és kijavítani, majd a racionalizált működést informatikailag leképezni. Ebben az esetben az elektronizáció, a papírmentesség, az integráltság, a gyorsaság, automatizáltság – és hosszan lehetne sorolni, hogy még mi minden előnyök – mellett a működési hatékonyságunk és ezáltal a versenyképességünk is javul.

Összefoglalva tehát, végső soron ugyan egy-egy új informatikai alkalmazás bevezetése önmagában nem oldja meg az üzleti problémákat, azonban ha ügyesek vagyunk és felhasználjuk a bevezetést arra, hogy jól rákészülünk, vagyis átnézzük és racionalizáljuk a működésmódunkat, folyamatainkat, humánerőforrás igényünket, akkor mégis több legyet üthetünk egy csapásra. Ne feledjük, hogy az előkészületekbe fektetett idő és energia busásan megtérül a megvalósítás során és az után!

Ha részletesebben érdekli a téma, illetve konkrét esetben igénybe venné segítségünket, vagy átalánydíjas konzultációs szolgáltatásunk keretében szeretne dilemmáira válaszokat kapni, kérem, vegye fel velünk a kapcsolatot az info@adequatus.hu email címen.