Ki az, akinek ne lenne valamilyen közvetlen vagy közvetett tapasztalása arról, milyen is az, ha adósság terhe alatt kell élni? A kérdés költői. Az adósság és különösen a túlzottan nagyméretű adósság okai sokrétűek lehetnek, van, ahol az adós kifejezetten sokat tett azért, hogy bajban legyen, van, ahol a szükség és a kiszámíthatatlan körülmények tehetők felelősé. De mindegy is, mi az ok, a túlzottan nagyméretű adósságot mind a magánéletben, mind az általunk most fókuszba helyezett vállalati szférában meg kell szüntetni. Persze az, hogy mi számít túlzottan nagynak, számos dolog függvénye, mint például kintlévőségek nagysága és minősége, megrendelés-állomány, likviditási helyzet, holt tőke, megújulási képesség stb.. Az azonban közös ismérv a túlzottan nagy adóssággal rendelkező cégek életében, hogy az adósság mértéke a működőképességüket veszélyezteti. A veszély elhárítása és a fenntarthatóság visszaállítása vagy egyáltalán megteremtése komoly szakmai feladat. Crisis_Adossag Az ideiglenes megoldásokkal – ezek jellemzően a könnyen jövő finanszírozási források, mint tulajdonosi kölcsön, (további) banki kölcsön – viszonylag sokáig, akár évekig is el lehet odázni a valódi problémák megoldását, jellemzően azonban elég gyorsan még nagyobb lesz az adósság az áhított konszolidáció helyett. Az az állításunk, hogy adósságot csökkenteni és hosszabbtávú fenntarthatóságot kialakítani nagyobb finanszírozási forrás nélkül is lehet és kell. Mégis hogyan? (Azzal az eshetőséggel most nem számolunk, hogy a céget eleve nem szabadott volna megalapítani, mert veszteségtermelésre van ítélve.)

– Nézzük át vállalatunk teljes működését! Találjuk meg a bajok gyökerét!

Egészen biztosan gond van a működési modellünkkel, ha nem jövünk ki az adósságnyomásból. Ennek sok oka lehet, alapos vizsgálódás szükséges a házunk táján.

– Készítsünk reorganizációs tervet!

Miután feltártuk a bajok gyökerét, készítsünk tervet arra vonatkozóan, hogyan és milyen időzítéssel fogjuk kiküszöbölni a jövőre nézve ezeket. Előfordulhat, hogy egy-egy intézkedéshez szükség lesz némi forrásra, de jellemzően a legtöbb változtatandó dolog akaratot és nem anyagiakat igényel.

– Módszeresen valósítsuk meg a tervben foglaltakat!

Talán a legnehezebb ez a rész, itt szoktak a legtöbben elvérezni. Gyakran elkerülhetetlen, hogy megszokott dolgokon változtassunk és fájdalmas döntéseket is hozzunk, de a terv végrehajtása a siker záloga.

– Bontsunk pezsgőt! Újra fenntarthatóvá váltunk.

Miután sikerült cégünket megújítani, lehetőség nyílik az adósság ésszerű időn belüli csökkentésére és fenntartható pályára állni.

A fentiek csak látszólag tűnnek egyszerűnek, javasoljuk a túlzott adóssággal rendelkezőknek, hogy egy átmeneti időszakra (tipikusan 1-1,5 év) válasszanak külsős interim csapatot, akik professzionálisan elvégzik ezt a speciális szakmai feladatot.

Ha részletesebben érdekli a téma, illetve konkrét esetben igénybe venné segítségünket, vagy átalánydíjas konzultációs szolgáltatásunk keretében szeretne dilemmáira válaszokat kapni, kérem, vegye fel velünk a kapcsolatot az info@adequatus.hu email címen.