A profitnál csak a még több profit az üdvözítőbb, ha a tulajdonosok szemüvegén keresztül nézzük a cégek működését. Az ipari forradalom óta folyamatosan születnek újabb és újabb módszerek arra, hogyan lehet legálisan több profitot termelni. A módszerek egy része a cégek belső működését vizsgálja és igyekszik javítani, a másik része pedig a környezeti feltételek, adottságok minél kreatívabb hasznosítására épít. Nem is volt az olyan rég, hogy komoly multinacionális cégek vezérei hatalmas asztalokon kiterített – az egyes országok adókulcsait ábrázoló – térképek fölött görnyedtek és hoztak döntéseket a cégcsoporton belüli működés optimalizálásáról. Az adócsökkentési kedv cseppet sem kopott meg azóta sem, legfeljebb elektronizált elemzések szolgálnak annak alapjául.
Időről időre a kevésbé kedvező adókulcsokat alkalmazó országok nyomására hoznak olyan nemzetközileg is betartandó jogszabályokat, amelyek a pénz kedvezőbb adózású országba történő mértéktelen és ellenőrizhetetlen áramoltatását igyekeznek csillapítani. Ilyenek például a transzferárazással kapcsolatos előírások, szabályok is, amelyek célja leegyszerűsítve, hogy kapcsolt cégek egymás között piaci áron kell felszámítsák egymásnak történő szolgáltatásnyújtásukat, így kerülve el az aránytalanul magas vagy éppen alacsony értéken megállapított díjakat és ebből következő pénzátcsoportosításokat.
Az a tapasztalatunk, hogy a legtöbb cég, aki érintett a transzferárazási kötelezettségek teljesítésében nem, vagy alig használja a szükséges dokumentációkészítésen túl ezt az eszközt működése fejlesztésére. A transzferárazást pedig több dologra is használhatjuk:
- irányítási eszközzé válhat (pl.:
- a piaci jellegű árak kialakítása során – ha alaposak vagyunk, akkor a tényadatok előállítása érdekében elemi részletességgel kell lebontani tevékenységünket, így kiküszöbölhetők az esetlegesen feltárt anomáliák (pl.: felesleges résztevékenységek, túlzott erőforrás-ráfordítás stb.).
- Emellett tevékenységünk részleteinek vizsgálata arra is alkalmas, hogy rájöjjünk, bizonyos feladatokat haszontalan a cégcsoporton belül végezni, ésszerűbb lehet egy kiszervezési döntést meghozni.
- Továbbá a tagvállalatok számára motivációs eszköz is lehet attól függően, hogy milyen felelősséget (eredményfelelősség, hozzáadott érték felelősség) szánunk azoknak),
- tervezést támogatja (hatékony és transzparens tervezés érhető el a tagvállalatok között, így a menedzsment és a tulajdonos is egyszerűen és világosan látja a cégcsoport egyes szcenáriókra épített tervszámait),
- megfelelőséget biztosít (jogi, hatósági, stakeholderi),
- adóoptimalizálást tesz lehetővé.
Amennyiben a transzferárazást a fentiek szellemében hasznosítjuk, akkor komoly hatékonyságnövelő eszközt nyerünk vele. Érdemes túllépni azon az állásponton, hogy a kötelező dolgokat alapból utáljuk, és csak annyit foglalkozunk velük, amennyit muszáj. Ehelyett azt ajánljuk, valósíts meg hatékony működést a transzferárazás segítségével!
Ha részletesebben érdekel a téma, illetve konkrét esetben igénybe vennéd segítségünket, kérjük, foglalj “online cégfelújítási szauna” időpontot vagy válts dimenziót a “cégfelújító tandem” megoldással!