Röviden: kell egy megfelelő tevékenységlista a kilábaláshoz és túlélő attitűd
Hosszabban:
A megfelelő tevékenységlista előállításához alapvetően érdemes megvizsgálni, hogy milyen típusú válságban van egy cég. Először is tisztázzuk, hogy mi az a válság? A válságra számos definíció létezik, a lényeg az, hogy egy olyan rövidebb-hosszabb ideig tartó instabil és a status quo-t felborító állapot, amelynek elmúltával valamilyen gyökeresen más helyzet áll elő, mint ami előtte volt.
Ha külső válság van, akkor elsősorban arra érdemes koncentrálni, hogy MIT kell tenni. Ha belső válsággal nézünk szembe, akkor sokkal inkább a HOGYAN tegyünk valamit másképp, mint eddig tettük jellegű kérdések fognak előrébb vinni a mentési folyamatban.
Külső válság esetén fontos azt értékelni, hogy van-e ráhatásunk a külső válság okozójára vagy sem. Ha van ráhatásunk, akkor hassunk oda, pl. cseréljünk beszállítót, építsünk fel új ügyfeleket stb.. Ha nincs ráhatásunk, például egy komplex energiaválság idején, akkor hagyjuk a túlzott analizálást, mert nem visz minket előre, viszont sürgősen lépjünk, pl. találjunk válságálló tevékenységet (akár ideiglenesen is), mindenáron tartsuk meg a kulcsembereinket, foglalkozzunk a vevőinkkel, beszállítóinkkal, szüntessük meg a bérleményeinket stb..
A belső válságot saját magunk okoztuk, így vagy úgy, nem csak belecsöppentünk. Érdemes a felelősséget ezért felvállalni. Kimászni csak akkor lehet a gödörből, ha elismerem, hogy beleestem és benne vagyok. Célszerű felmérni objektív szemmel, hogy milyen gyakorlat(ok)/folyamat(ok) vezetett/vezettek a zsákutcába és hogyan tudjuk az(oka)t megváltoztatni, hogy kimeneküljünk onnan és megerősödve haladjunk tovább.
Ami azonban közös a válságok idején, akár belső, akár külső válságról van szó, az a hozzáállásunk kérdése. A túlélő attitűdöddel biztosítod, hogy a céged egésze, a benne dolgozókkal és az összes folyamattal együtt alkalmazkodóképes legyen, ami a válságból való kikecmergés alapfeltétele. Csak akkor tudsz a válságban túlélni és azt követően jól helytállni, ha felkészültél és alkalmazkodtál az új helyzethez. Akkor leszel alkalmazkodóképes, ha felismered, hogy élethosszig tartó tanulásra van szükség és folyton változnod, változtatnod kell magadat is és a céged működését is. Persze a felismeréshez fel kell emeld a fejed, hogy körbenézz és észrevedd, hogy mi lehet a helyes irány, mások mit csinálnak jobban, stb.
Siker idején jellemzően kevésbé vagy nyitott a változásra, fejlődésre, tanulásra, mert úgy gondolod, hogy igazán jól csinálod a dolgaidat. A válság viszont megteremti a lehetőséget a változásra, fejlődésre, tanulásra. Sőt, valójában kötelezővé teszi azt. Aki válság idején pánikol, megsértődik, nyafog, azt az élet sarokba állítja, mint egy durcás kisgyermeket. Aki viszont nyitott a tanulásra, fejlődésre, változásra, vagyis túlélő attitűddel rendelkezik, az lehetőséget kap a válság utáni felívelési ralliban a nyertesek közé tartozni.
Összefoglalásul, bármilyen válsággal is nézel épp szembe, legyen megfelelő tevékenységlistád és túlélő attitűdöd. Ha tudod mit és hogyan kell csinálnod, de nem akarsz változtatni, tanulni, vagy ellenkezőleg, megvan benned az akarat, képesség a változásra, de nem tudod mit és hogyan csinálj, akkor a céged nem fog megmenekülni. Egyidejűleg van mindkettőre szükséged ahhoz, hogy nyertese legyél az új helyzetnek.
Ha részletesebben érdekel a téma, illetve konkrét esetben igénybe vennéd segítségünket, kérjük, foglalj “online cégfelújítási szauna” időpontot vagy válts dimenziót a “cégfelújító tandem” megoldással!