Hogyan legyünk hatékonyak, egyre hatékonyabbak? Ez egy olyan kérdés, amit a cégvezetők időről-időre nem szűnő mantraként feltesznek maguknak. És mindig vannak aktuálisan divatos módszerek, amik választ kínálnak erre a kérdésre. Ezen módszerek rendkívül sokszínűek, különböző oldalról közelítik egy vállalat hatékonyságát. A teljesség igénye nélkül vannak olyanok, amelyek a tevékenységeket vizsgálják, mások a szervezeti felépítést, ismét mások a vevői fókuszt, továbbá a folyamatokat stb. tekintik kulcsfontosságúnak. Érdekes, hogy gyakran előfordul a módszerek ütközése és valamelyik időleges felülkerekedése anélkül, hogy népszerűségük külön-külön csökkenne. Olyasmi ez a jelenség, mint egy sportág esetében több egyidejűleg népszerű sportoló egymás elleni küzdelme, amelynek során függetlenül attól, hogy éppen ki bizonyul a másiknál jobbnak, népszerűségük töretlen marad, rajongótáboruk nem fogyatkozik.

B_Outs_lean_vs_outs

Az elmúlt években egy érdekes csatára lehettünk figyelmesek: a tevékenységekre koncentráló módszertanoknál az outsourcing mellé belépett a ringbe a lean. A magtevékenységek cégen belüli ellátása és a nem magtevékenységek kiszervezése régóta bevett módszer arra, hogy vállalatunkat újra a stakeholderek által elvárt hatékonyabb pályára állítsuk. A módszer arra épít, hogy professzionálisabban tudunk csak az alaptevékenységünkkel foglalkozni, amellett, hogy ahhoz igazán értünk szakmailag, ha nem kell az egyéb tevékenységekbe is felesleges időt, pénzt ölni, amikhez ráadásul nem is értünk igazán. Ha az egyéb tevékenységeket olyan cégek látják el, akiknek az az alaptevékenységük, akkor hatékonyabban, tehát olcsóbban tudják azt megtenni, ezáltal azokhoz mi is költséghatékonyabban jutunk hozzá. A lean ezzel szemben azzal véli csúcsra járatni a hatékonyságot, hogy kisgömböcként mindent be kell szervezni a vállalatba, ami aztán saját áramlásos működésével tud igazán gyors és költséghatékony lenni.

A csata egyelőre nem dőlt el, de a módszerek népszerűségének megmaradása mellett a lean szerzett egy kis lélektani előnyt. Ez az előny abban mutatkozik meg, hogy a hatékonyság fogalmát a tevékenységi fókusz mellett a vevők minél korszerűbb kiszolgálásának igényéből vezeti le. Márpedig ma már a fogyasztók tudatosak, versengeni kell értük és tudják mit várnak egy terméktől vagy szolgáltatástól. Ha pedig nem kapják meg, amit várnak, a lábukkal szavaznak.

Egy biztos, a mantra nem szűnik meg a fejünkben és ez folyamatos hatékonyságjavításra ösztönöz bennünket. Profilunktól, elhelyezkedésünktől, beszerzési forrásainktól, keretfeltételeinktől, érettségünktől függően többféle módszer is lehet célravezető. Mindig tartsuk azonban észben, hogy maradjunk korszerűek! Ma már pedig egy termék vagy szolgáltatás újdonságtartalma mellett és egyre inkább helyett a vevői igények minél precízebb kiszolgálása jelenti a korszerűséget. Jó mantrázást!

Ha részletesebben érdekel a téma, illetve konkrét esetben igénybe vennéd segítségünket, kérjük, foglalj “online cégfelújítási szauna” időpontot vagy válts dimenziót a “cégfelújító tandem” megoldással!