A Global Entrepreneurship Monitor (GEM) a világ legnagyobb vállalkozáskutatása, amely 1999 óta gyűjti össze a résztvevő országok vállalkozásának adatait, a vállalkozások motivációjától, a vállalkozók aktivitásán át az egyes országok vállalkozói ökoszisztémájáig. 2020-ban Magyarország is csatlakozott a résztvevő országok közé, így láthatjuk a saját országunkra vonatkozó és a nemzetközi adatokat is. A 2022-es adatokat górcső alá véve láthatunk egyrészt ismert, de néhány esetben elsőre talán meglepőnek tűnő adatokat.

A jelen cikkben két témára fókuszálunk az elsőre meglepőnek tűnő adatok közül, az egyik a vállalkozásindítás motivációi, a másik pedig az innovációs aktivitás.

Induljunk el a motivációktól. A vállalkozásba kezdést motiválhatja pozitív vagy negatív ösztönző. A felmérés szerint pozitív ösztönző lehet anyagi jellegű, miszerint a vállalkozó hatalmas vagyont vagy nagyon magas jövedelmet szeretne szerezni. Pozitív továbbá, ha önmegvalósítási szándék áll a vállalkozásindítás mögött, vagyis, hogy valami lényegeset vigyen véghez a vállalkozó. Negatív ösztönző, hogy folytatni kell a családi hagyományt, valamint meg kell élni és kevés a munkalehetőség.

A legerősebb ösztönző a korai szakaszban levő magyar vállalkozásoknál az volt, hogy valamilyen lényeges dolgot vigyenek véghez, míg az érett vállalkozásoknál (legalább 3,5 éve már van folyamatos bérkifizetés) a megélhetés biztosítása volt. Alapértelmezetten a vállalkozás egy kreatív, innovatív, kockázatvállaló tevékenység, amely során az önmegvalósítás magasabb fokán valami hasznos, fontos dolog létrehozása és örökül hagyása van a fókuszban. Vajon miért van az, hogy a magyar vállalkozók – habár kezdetben elég nagy arányban ezt tartják motivációjuknak – érett céggé alakulva már megélhetési okokból vállalkoznak. Hova tűnik el a kezdeti lelkesedés, illetve miért szűnnek meg a lelkes cégvezetők vállalkozásai?  

A másik témánk az innovációs aktivitás. A GEM módszertana innovációnak tekinti, ha a vállalkozó a lakóhelyén újdonságnak tekinthető terméket vagy szolgáltatás vezet be, illetve ahhoz új technológiát vagy eljárást alkalmaz. Azon vállalkozások aránya a korai szakaszban, amelyek nem új terméket vagy szolgáltatást kínálnak, 82,5% a női- és 75,4% a férfi vállalkozások esetében. Ugyanez az arány az érett szakaszban 91,3% a női- és 92,2% a férfi vezetésű/tulajdonú vállalkozások esetében.

A magyar vállalkozások innovációs aktivitása az adatok alapján rendkívül alacsony és a cég érettségével párhuzamosan romlik. Vajon mi az oka annak, hogy nem akarnak a magyarok innoválni annak dacára, hogy egy vállalkozás napi rutinjának szerves része kellene legyen az innováció?

Mindkét téma kapcsán feltett kérdésre többféle válasz adható. A mi tapasztalataink szerint két fő oka van annak, hogy „a lényeges dolog létrehozása” és az innovációs aktivitás jelentősége a vállalkozás érettségével együtt csökken.

1. Az egyik fő ok az ökoszisztémában, a környezetben keresendő. Minden vállalkozónak abban a környezetben kell tudnia helyt állnia, ahol vállalkozik.

a. Ha a vállalkozó azt tapasztalja, hogy a boldogulás útja nem feltétlenül újdonság erejű termékekkel vagy szolgáltatásokkal van kikövezve, hanem sokkal inkább – fejlődő ország lévén – a nyugaton már elterjedt divatos megoldásokra fogékonyak a potenciális vevők, akkor erre fog fókuszálni. A magyar vásárlói attitűd általánosságban elég biztonságra törekvő és kockázatkerülő. A legtöbb esetben a vevő olyan terméket keres, amilyen a szomszédnak is van, és a vállalkozó részéről a referencia és a garancia érdekli, ritkán csillan fel a szeme újdonság hallatán. Újdonság esetén az eladó részéről kemény munka az edukáció, ezt sokan nem vállalják be, bár ezzel kitűnnének a többi vállalkozó közül.

b. További környezeti jellemző a magyar gazdaságban manapság elterjedt működésmód, ahol a szakértelem kevésbé fontos, a kapcsolatok szállítják a vevőket. Emiatt is rengeteg többletmunka az edukáció azon vállalkozók részéről, akik szeretnék a kezdeti lelkesedésüket megtartani és valami lényeges dolgot akarnak létrehozni. Ugyanakkor, mi más lehetne egy vállalkozó célja hosszabb távon, mint értéket teremteni?

2. A másik fő ok a tudatosság, vagyis éppen annak hiánya. Megvan a nyerő ötlet, megvalósítjuk, aztán belekényelmesedünk. Egyszer már tettünk erőfeszítést, ebből szeretnénk élni a világ végéig. Ez a felfogás még néhány generációval ezelőtt működött, mert a maihoz képest elképesztően lassú volt az információáramlás és emiatt a fejlődés sebessége is. Ma viszont minden információ azonnali elérésű és ebben az instant világban a fejlődés is brutális tempójú. Így vannak iparágak, amelyek akár 5-10 év alatt kompletten megújulnak, de szinte minden teljesen mássá alakul ilyen időtávban. Ilyen miliőben csak a saját magad és céged tudatos és folyamatos fejlesztése fog nyerő pozícióban tartani, ha elkényelmesedsz, akkor lemaradsz.

Légy olyan vállalkozó és vezető, aki kitűnik a fenti statisztikából és akarj valamilyen lényeges dolgot létrehozni, amit aztán tudatosan folyamatosan fejlesztesz, miközben edukálod a vevőidet, partnereidet, a környezetedet is.

Persze, az innováció mindenáron való hajszolása cseppet sem fenntartható. Érdemes egyensúlyt találni az életünk különböző vetületei és a különböző szerepeink között. Hiszünk abban, hogy ez segíthet megtartani a lelkesedést és lendületet, ami időről-időre elhozza az innovációt és nem okoz kiégést.

Ha részletesebben érdekel a téma, illetve konkrét esetben igénybe vennéd segítségünket, kérjük, foglalj „online cégfelújítási szauna” időpontot vagy válts dimenziót a „cégfelújító tandem” megoldással!