Ülsz a kínosságban. Tök gáz, hogy az ember, akit a legelején vontál be a cégedbe és máig a jobbkezednek tartod, most idegesít, kritizálja a döntéseidet és vegzálja a kollégákat. Tudod, hogy egyféleképpen tudod megszüntetni ezt a helyzetet, de azt is kínosnak érzed, ezért nem teszed. Hogy a túróba rúghatnád ki, hiszen annyi nosztalgikus és magasztos emlék kötődik hozzátok. Együtt alkottatok maradandót. Együtt értétek el, hogy megnőjön a cég. Sőt azt is, hogy több tucat embernek adjon megélhetést és – titkon úgy reméled -, örömöt, az együtt töltött kreatív idő örömét. Marad a kínosság.

Mi, emberek, többnyire abban a mítoszban hiszünk, hogy ami egyszer működött, az örökké működni fog. De ez nem feltétlenül van így. Az emberek változnak vagy esetleg ugyanolyanok maradnak. Ha változnak, akkor sem biztos, hogy ugyanolyan mértékben és ugyanolyan irányba, valamint időzítéssel. Szóval, ami 20-30 éve működött, például egy bajtársias munkakapcsolat, az ma már lehet, hogy egyáltalán nem, mert más irányba változtak a felek. És ezt sokszor nem tudjuk jól kezelni. Pedig csak ki kell tenni az asztalra és megbeszélni. Ma már más motivációs erők mozgatnak bennünket, mások a prioritásaink. Ez nem változtat azon, hogy elismerjük egymás múltbéli érdemeit és tiszteljük az együtt megélt időket. De az a leghasznosabb mindenki számára, ha elválnak útjaink és engedjük a másikat máshol kibontakozni.

Miért megy ez nehezen? A fenti mítoszon túl azért, mert sok vezető rendszer helyett a napi történésekben, ad hoc fejlemények alapján gondolkodik és hoz döntéseket. Ha a vezető rendszerben gondolkodik, akkor

  • van kitűzött célja, víziója, vagyis amit szeretne elérni a cégével.
  • Van stratégiája, ami azt mutatja meg, hogy a kitűzött vízióhoz, célhoz, milyen úton-módon jut el. Ez konkrét vállalásokat, hosszútávú határidőket, kulcsmutatókat tartalmaz.
  • A vezető ezek alapján tud arról dönteni, hogy mikor, milyen képességű szakemberekre van szüksége. Így felépíti a célokhoz szükséges humán erőforrás kapacitást.
  • Ezt követően tudja, hogy fel kell kelteni a kollégák motivációját a stratégia iránt és fenn is kell tartani. Mert, ha van egy világos, konkrét stratégia, rendelkezésre állnak a megvalósításához szükséges emberek, akik kellően motiváltak, akkor a szervezet a kitűzött vízióhoz, célhoz fog elérni.

 

Ha vezetőként minden döntésedet ennek szellemében hozod, akkor világos lesz számodra, ha olyan személyt dédelgetsz a csapatodban, aki nem szolgálja kellően céljaid elérését. És ez akkor is így van, ha az adott személy a múltban kiváló csapattag volt vagy éppen a jobbkezed.

Ülsz a kínosságban. Tök gáz, hogy az ember, akit a legelején vontál be a cégedbe és máig a jobbkezednek tartod, most idegesít, kritizálja a döntéseidet és vegzálja a kollégákat. Tudod, hogy egyféleképpen tudod megszüntetni ezt a helyzetet, de azt is kínosnak érzed. Mégis erőt veszel magadon és eldöntöd, hogy holnap leülsz az illetővel és elé tárod a gondolataidat a céljaidról, víziódról, a céges stratégiáról és az azt megvalósító kollégákkal szembeni elvárásaidról. Azt is elmondod majd, hogy milyen klassz volt a múltban és tisztelettel emlékszel vissza az ősidőkre, az ő kitűnő ötleteire és teljesítményére, amik örökre a cég történetének részét képezik. De elmondod azt is, hogy elfáradt az együttműködésetek és ennek az a feloldása, hogy elengeded őt. Fontos számodra, hogy ő, a kollégák, a cég és Te magad is békésen és előremutatóan jöjjetek ki ebből a helyzetből. Sikerülni fog, ha következetes, de ugyanakkor humánus és nagyvonalú vagy.

Ha részletesebben érdekel a téma, illetve konkrét esetben igénybe vennéd segítségünket, kérjük, foglalj „online cégfelújítási szauna” időpontot vagy válts dimenziót a „cégfelújító tandem” megoldással!