Az alábbiakban megvizsgáljuk a 2020-ban a kötöttpályás járműgyártásban érdekelt, Magyarországon telephellyel rendelkező cégeket olyan szempontból, hogy azok milyen típusú kompetenciával rendelkeznek, képesek lehetnek-e egy komplett jármű(sorozat) leszállítására, ill. milyen jellegű közreműködésre lehetnek alkalmasak.
A következő ábra a kötöttpályás járműgyártók ellátási láncának bemutatására szolgál.
A piramisban elhelyezhető cégek legfelső szintjén állnak azok a gyártók, akik a tervezést, design-t, az összeszerelést végzik egy adott márkanév alatt (OEM: Original Equipment Manufacturer). Ők jellemzően a járművek egyes, de nem feltétlenül az összes fődarabjainak gyártását végzik. Annak érdekében, hogy a magyar piacon jelenlévő cégeket is elhelyezhessük ebben a logikában, le kell szögezni, hogy szakítottunk azzal az iparági megközelítéssel, hogy a piramis által ábrázolt „ökoszisztémába” nem értendők bele a csak értékesítési, karbantartási képviseletet fenntartó vállalatok, valamint a kizárólag csak javítást, felújítást végző cégek sem. Így látható, hogy a nemzetközileg OEM-ként működő vállalatok tevékenysége nálunk csak értékesítésre/karbantartásra/javításra szorítkozik.
A járművek felépítéséhez számtalan minősített szállító (Tier 1) által gyártott főegységet építenek be. A Tier 2 szállítók részegységeket, a Tier 3 szintű szállítók alapanyagokat, alkatrészeket állítanak elő.
Az alábbiakban a nevesített cégeket a kötöttpályás járműgyártásban betöltött tevékenységük jellege és tulajdonosi szerkezetük szerint táblázatba soroltuk. Megközelítésünk szerint hazai hozzáadott értéket termelhet külföldi tulajdonú cég is. (A tulajdonosi szerkezet esetében a besorolás a döntő tulajdoni hányad alapján történt.)
Megjegyzések a táblázathoz:
- Magyarországon érdemi kötöttpályás járműtervezési kompetenciával bíró cég jelenleg nincsen. (A tendereken indulók jellemzően minimum 50 tervezőt alkalmaznak.)
- A Dunakeszi Járműjavító 2000-es években végzett összeszerelői munkái között betétkocsi összeszerelés volt, ill. a készen ideszállított motorizált kocsiknak a többivel való összeszerelése, végszerelése. Dunakeszin az elmúlt években a budapesti CAF villamosok 10+26 db-os opciós sorozatainak végszerelése és tesztelése volt. A MÁV-START Zrt. által összeszerelt személykocsik is vontatott-jármű kategóriába esnek, emellett a cég járműgyártói stratégiája bizonytalannak látszik. Vontató-jármű, ill. önjáró jármű összeszerelése Magyarországon az utóbbi évtizedekben nem történt, a CAF villamosok Dunakeszin történő végszerelése csak a gyártási folyamat legutolsó fázisát jelenti. (A Dunai Repülőgépgyár etióp „kalandja” miatt, inkább csak érdekességként került be, a cég sorozatgyártást kötöttpályás járművek terén nem végzett.)
- Különböző részegységek gyártására szakosodott cégeket csak említés szintjén, példaként helyeztük be a táblázatba.
- Az Értékesítés, szerviz tevékenységet végző kategóriában magyar tulajdonú cég nem szerepel, hiszen komplett járművek legyártására (vagy rendszerintegrátori jellegű összeszerelésére) kompetencia hazánkban hosszú évtizedek óta nem működik.
Sajnos a nagy múltra visszatekintő hazai vasúti járműipar a rendszerváltást követően nem tudott lépést tartani a gyors nemzetközi fejlődéssel és marginális szerepre kényszerült. Az utóbbi években biztató fejlődés jelei mutatkoznak, de arra nem számíthatunk, hogy az I. világháború előtt még a nemzetközi piacon is innovatívnak és versenyképesnek mondható, az 1990-es évekig nagyobb vállalatcsoportként működő, napjainkra viszont már széthullott cégek fénykorához hasonló, fő profilját tekintve komplett vasúti járművek, járműcsaládok önálló fejlesztésére és gyártására szakosodott új magyar cég vagy cégcsoport jelenik meg a közeljövőben a piacon.
Tucatnyi, speciális területre szakosodott kisebb, minőségi beszállítói kategóriába tartozó cég van a magyar vasúti piacon, példaként az ajtó-és ablakgyártás specialistájának számító Metal 99 Kft. említhető. Bár a magyar autóbusz gyártás nagyságrenddel csökkent az elmúlt évtizedekben, innovációra képes cégek folyamatosan felbukkannak a piacon. Elsősorban utastéri elemek (ülések, kapaszkodók) területén képzelhető el, hogy az autóbusz piacra beszállító cégek vasúti járműveknél is szerepet kapjanak.
Az új, rendkívül korszerű, Stadler által gyártott villamos motorvonatok az elmúlt évtizedben nagy szériában kerültek beszerzésre a MÁV számára, ezzel együtt, vagy éppen erre is alapozva a Stadler korszerű karbantartó és javító, valamint gyártó bázisokat hozott létre Pusztaszabolcson és Szolnokon. Elsősorban a szolnoki bázis alkalmas új termékek, kocsiszekrények, forgóvázak gyártására. Ezek a korszerű üzemek azonban a cég kifejlesztett és sorozatban gyártott járműtípusaihoz szállítanak fődarabokat, technológiájuk kötött, kis szériás, egyedi járművek fejlesztésére és gyártására kapacitásaikat csak nagyon gazdaságtalanul köthetnék le.
A BKV Vasúti Járműjavító Kft. – jelentősebb beruházással – alkalmassá tehető az új járművek önhordó kocsiszekrényeinek és forgóváz kereteinek gyártására, valamint a forgóváz és a jármű összeszerelésére és a jármű üzembe állítására. A járműcsarnokban van 600 VDC feszültséggel ellátott próba álláshely és a Kft. a közúti villamosokhoz épült próbapályával is rendelkezik.
Amennyiben az új tulajdonos (Transmasholding) elképzeléseivel ez egyáltalán összeegyeztethető, a Dunakeszi Járműjavító Kft. esetében a jármű összeszerelésében és tesztelésében való közreműködés lehetőségei lennének vizsgálhatók. A cég rendelkezik ugyan a CAF villamosok teszteléséhez kiépített 600 VDC tápfeszültséggel, így az állóhelyi próbák feltételei ebből a szempontból adottak, de néhány méternél hosszabb mozgáspróbák csak jelentős infrastrukturális fejlesztéseket követően lennének végrehajthatók.
A Bombardier magyar telephelye és a Ganz-Motor Kft. olyan főegységeket állít elő, amelyeket – a fentiekben kifejtettek szerint – az egyes járműbeszerzési tenderekre jelentkező ajánlattevők jellemzően saját gyártásban tartanak.
A magyarországi vonatkozó ipartörténet, a kötöttpályás járműgyártás jelenlegi kínálati oldala és a nemzetközi trendek is abba az irányba mutatnak, hogy reális célként egyelőre a minél nagyobb magyar hozzáadott érték elérése fogalmazható meg, s ez hosszabb távon megalapozhatja a magasabb szintre való visszatérés lehetőségét.
Ha részletesebben érdekel a téma, illetve konkrét esetben igénybe vennéd segítségünket, kérjük, foglalj „online cégfelújítási szauna” időpontot vagy válts dimenziót a „cégfelújító tandem” megoldással!