A munkapályám kezdeti időszakában többek között egy szállodában is dolgoztam. Azon a helyen, a napnál is világosabb volt, hogy a cég és az abban dolgozók mind, így én is, a vendégekből élünk. Ott voltak közöttünk nap mint nap, a kedvüket kerestük, hogy elégedetten töltsék el az idejüket a házban. Amikor odakerültem, a kollégáim készségesen segítettek a helyi ismereteket elsajátítani, hogy mielőbb beilleszkedhessek a csapatba és megismerjem, valamint magamévá tegyem a szervezeti kultúrát. Az első számú szabály az volt, hogy mindig a vendégnek van igaza. A második számú szabály is ugyanez volt és a harmadik is. Ez a légkör arra ösztönzi a benne dolgozókat, hogy egyfelől tegyenek meg mindent a vendég elégedettségéért, másfelől pedig, hogy minden információt gyorsan és hatékonyan áramoltassanak egymás között, valamint kisegítsék egymást annak érdekében, hogy a vendég maradéktalanul jól érezze magát.
A vendégek reakciói közvetlenül érték a csapatot, szuper felemelő volt a mosolygós arcokat látni. A jattot egy-egy részlegen mindig bedobták a közösbe a kollégák, hogy a nap végén egyenlően elosszák azt. Mindenki a legjobbját nyújtotta és szenvedélyesen tette a dolgát. Nagyon jól ment a szálloda, az információáramlás hatékony működést eredményezett és pénzügyi értelemben is örülhettek a tulajdonosok. Minden reggel jó érzések töltöttek el, hogy egy ilyen klassz munkahelyen dolgozhatok. Járulékos haszonként az információk megosztásának és az összedolgozásnak köszönhetően rengeteget tanultam a tapasztaltabb munkatársaimtól és nagyon gyorsan fejlődtem.
Később, egy őszi reggelen egy teljesen más szektorban tevékenykedő cégnél kezdtem dolgozni. Ami az első napomon rögtön feltűnt, hogy a munkavállalók teljesen önállóan dolgoznak és csak a munkaközi szünetekben – főképp ebédszünetben – beszélgetnek egymással, akkor is leginkább magánügyekről. A cég ügyfeleivel csak ritkán találkoztunk, nem tapasztaltuk meg a közvetlen visszajelzéseiket. Helyettük a vezetőink visszajelzései számítottak. Napnál is világosabb volt, hogy az ő elégedettségük került a fókuszunkba az ügyfeleké helyett. Az első számú szabály az volt, hogy mindig a főnöknek van igaza. A második számú szabály is ugyanez volt és a harmadik is. Ez a légkör arra ösztönzi a benne dolgozókat, hogy egyfelől tegyenek meg mindent a vezető elégedettségéért, másfelől pedig fejlesszenek ki valamilyen speciális tudást, amit aztán jól megtartanak maguknak. Ezzel a tudással képesek a főnök felé a létjogosultságukat, sőt mi több, a nélkülözhetetlenségüket mutatni.
Ezen a munkahelyen azt vettem észre, hogy az információkat megtartják maguknak a kollégák, mert ebbe az irányba tereli őket a motivációs- és ösztönzési rendszer. A fejlődésemhez szükséges információk megszerzése rengeteg energiát és sokszor – az információval rendelkező nyitottságának híján – temérdek túlórámat igényelte. Rájöttem ugyanis, hogy magamnak kell kikísérleteznem a megoldásokat, ha haladni akarok. Itt nem láttam szenvedélyesen dolgozókat, csak a székükbe kapaszkodó, a másik sikereit irigyen, a botladozásait pedig felsőbbrendűen szemlélőket. A vezetők az információkra hatalomként tekintettek és lefele, valamint felfele is csínján osztották tovább. A kollégák ezt látták, ehhez a mérgező szervezeti kultúrához igazodtak. Ha valami balul sült el, igyekeztek a felelősséget maguktól elhárítani vagy többekre szétkenni. Minden reggel tudtam, hogy a célravezető az lenne, ha a „ne szólj szám, nem fáj fejem” mantra pörögne a fejemben egész nap. Azon túl, hogy munkavállalóként nem volt kellemes ide bejárni, objektíven nézve rendkívül hatékonytalannak is bizonyult az információk lenyelése, eldugdosása, hiszen lassította és nehézkessé tette a működési és kollektív tanulási, fejlődési folyamatokat.
Az információ hatalom vagy a hatékonyság alapja? Te döntöd el. Mindig a tulajdonos és a vezetők határozzák meg a szervezeti kultúrát, a motivációs- és ösztönző rendszereket, az alkalmazottak csak idomulnak az elvárásokhoz. Ha kiváló működésű céget akarsz, amely versenyelőnyre tud szert tenni, akkor tulajdonosként, vezetőként a Te dolgod, hogy gondoskodj olyan motivációs- és ösztönző rendszerek kiépítéséről, amelyek az azonnali és érdekek nélküli információáramlást és együttműködést támogatják.
Ha részletesebben érdekel a téma, illetve konkrét esetben igénybe vennéd segítségünket, kérjük, foglalj „online cégfelújítási szauna” időpontot vagy válts dimenziót a „cégfelújító tandem” megoldással!