A baby boom generáció tagjai a szüleikkel ellentétben már olyan környezetben nőttek fel, ahol a kialakuló bőség, fejlődés lehetőséget adott arra, hogy a saját jóllétüket valósíthassák meg. Ez azt is magával hozta, hogy az individualizmus előtérbe került, az együttműködés, amire szűkös időkben elképesztően nagy szükség van, pedig háttérbe szorult. Az emberi természetet vizsgálva kimondható, hogy minél nagyobb a bőség, annál kisebb az eredendő hajlandóság az összefogásra, együttműködésre, valamint az ebből fakadó eredményességre és annál nagyobb a késztetés a saját vagyon, a saját jóllét építésére, vagyis az egyéni teljesítményorientációra. Elég, ha körbenézünk, és láthatjuk, mi lesz abból, ha individualista egyedek sokasága alkot egy társadalmat… Az újabb és újabb generációk tagjainál egyelőre nincs jele a változásnak, hiszen a bőség évei megmaradtak, a klímaszorongás és az energiaválság pedig egyelőre nem bírnak kellő kizökkentő erővel, hogy újra összefogásra késztessék az emberiséget.

A cégeknél sincs ez másként. Manapság különböző motivációjú munkavállalók sokasága dolgozik a számára kijelölt feladatokon. Ha a tulajdonos, vezető nem gondoskodik olyan motivációs- és ösztönző rendszerről, amely ráveszi a dolgozókat az együttműködésre, akkor marad a seregnyi individualista, akit csak a saját előmenetele, karrierútja, jólléte érdekel. Így könnyen azzal szembesülünk, hogy egy egyéni teljesítményfókuszú kollektíva alakul ki, ami legjobb esetben is csak rövidtávon lesz gazdaságilag gyümölcsöző, a cég szempontjából fontos hosszútávú eredmények elsikkadhatnak. Mit jelent ez? A munkatársak egymáshoz képest akarnak jobban teljesíteni, hogy ők kerüljenek kedvezőbb helyzetbe az előmenetelkor, a fizetésemelések idején. Az egyéni versengés nincs tekintettel a cég által elérendő hosszútávú eredményekre, azok rendre hátul kullognak a prioritási sorban. Például, ha neked vezetőként mindenkor az ügyfél van a fókuszban, akkor is, ha az a cég rövidtávú pénzügyi érdekeinek ellentmond, akkor gondoskodnod kell róla, hogy a munkavállalóid ennek megfelelően legyenek motiválva, másként az egyéni tündöklés hajszolását megsínylik az ügyfelek, akik közép- és hosszútávon elfordulnak a cégtől.

Az élenjáró cégek közül többen a kiváló működéssel tesznek szert versenyelőnyre és biztosítják a hosszútávú céges eredmények elérését. A kiváló működés alapfeltétele, hogy a szervezeti kultúra, motivációs- és ösztönző rendszer adjon stimulust a munkatársaknak, hogy egymással vállvetve, a legjobbjukat előhozva küzdjenek a cég hosszútávú céljaiért, eredményességéért. Így nehéz időkben a munkaszervezet és a cég egésze is rezíliens lesz, akár válsághelyzetből is kedvezően jöhet ki. A viharok elmúltával, békeidőben pedig a közös munkának, szinergiahatásoknak köszönhetően hozza az elvárt eredményeket.

Tulajdonosként, vezetőként időről-időre érdemes megvizsgálnod, hogyan és milyen motivációból dolgoznak a munkavállalóid. Ha azt tapasztalod, hogy megjelennek a szólótáncosok és az egyéni teljesítményorientáció, valamint kezd eltünedezni a hibák felvállalása, hiszen az rontaná az egyéni teljesítményt, akkor fogj gyanút, hogy nem megfelelőek a motivációs- és ösztönző rendszereid és sürgősen alakítsd át azokat. Máskülönben azt veszed észre, hogy a céged működése leradírozza a céged hosszútávú eredményességét és a céged cseppet sem hasonlít arra a közegre, amit elképzeltél, amiben hiszel, ami az értékrendedre épül.

 

Ha részletesebben érdekel a téma, illetve konkrét esetben igénybe vennéd segítségünket, kérjük, foglalj „online cégfelújítási szauna” időpontot vagy válts dimenziót a „cégfelújító tandem” megoldással!